+31 (0)79 – 23 40 266

Vraag & antwoord|energie

Wanneer overstappen energie?

In principe kunt u van energie overstappen naar een andere energieleverancier wanneer u wilt. Wel kan een leverancier u een boete, ook wel opzegvergoeding, geven als u het contract voortijdig verbreekt. Dat is het geval bij contracten met een vaste looptijd. De resterende looptijd tot de einddatum is hierbij van belang. Loopt uw huidige contract bijna af? Dan kunt u een nieuw contract aanvragen. Let hierbij wel op dat u de einddatum van uw contract doorgeeft bij de overstap. Alleen op deze manier weet u nieuwe energieleverancier wanneer uw nieuwe contract kan starten. Als u een nog lopend contract hebt en u geeft geen einddatum door, start uw nieuwe contract per direct en is de kans groot dat u een opzegvergoeding moet betalen. Loopt het contract pas na twee maanden af? Let dan op het kijkvenster van de nieuwe leverancier. Wilt u weten welk kijkvenster de nieuwe leverancier hanteert? Gebruik dan de energievergelijker en kijk onder desbetreffende leverancier door op ‘Meer informatie’ te klikken. Daar staat precies hoe lang de nieuwe leverancier wilt wachten met het starten van uw nieuwe contract. Is dit niet het geval? Door op ‘vraag aan’ te klikken komt u op de website van energieleverancier. Die geeft dit duidelijk weer. Als dit niet het geval is, raadpleeg dan onze klantenservice.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Hoe hoog zijn de energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE)?

De overheid wil mensen stimuleren om bewust om te gaan met energie. Daarom moet u belasting betalen over energie: de zogenaamde energiebelasting. Energiebelasting is een heffing die u betaalt over iedere kWh aan stroom of m³ aan gas die u verbruikt. Op deze pagina hebben we alle belangrijke informatie over energiebelasting op een rijtje gezet.

Verandering energiebelasting 2020: Per 1 januari 2020 wordt de energiebelasting op gas verhoogd en de energiebelasting op stroom verlaagd. Daarnaast stijgt de Opslag Duurzame Energie (ODE) op gas en stroom. De vermindering energiebelasting, ook wel heffingskorting genoemd, neemt flink toe. Hierdoor gaan huishoudens gemiddeld minder energiebelasting betalen. In onze energievergelijker worden nu al de nieuwe tarieven voor 2021 getoond. Zo vergelijkt u met de juiste energiebelasting, netbeheerkosten en btw.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Wat zijn piek- en daluren en wanneer gaan deze uren in?

Een elektriciteitsmeter bestaat uit één of twee telwerken. Heeft u een meter met twee telwerken? Dan betaalt u tijdens daluren een lager stroomtarief dan tijdens piekuren. Zo’n elektriciteitsmeter met twee telwerken wordt ook wel een dubbele meter genoemd. Heeft u een enkele meter voor elektriciteit, dus een meter met één telwerk? Dan is er geen sprake van piek- en daluren. U betaalt dan altijd één stroomtarief per kWh. Wij vertellen u meer over de piek- en daluren en de normaal- en daltarieven die hierbij horen.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Energiecontract opzeggen: moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?

Nee, in de meeste gevallen hoeft u het energiecontract bij de huidige leverancier niet zelf op te zeggen als u overstapt. Maakt u de overstap via ons, dan geven wij dit door aan de nieuwe leverancier. Deze zorgt er vervolgens voor dat uw huidige leverancier op de hoogte is van de overstap. De nieuwe leverancier regelt het opzeggen van het energiecontract. Energieleveranciers kunnen tegenwoordig niet meer zien wanneer uw huidige contract afloopt. Geef daarom de einddatum van uw contract bij de overstap door. Zo voorkomt u een opzegvergoeding. Het nieuwe energiecontract gaat van start als uw huidige energiecontract afloopt. Zo zit u nooit zonder energie als u overstapt. Wel is er een uitzondering: een verhuizing.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Wat gebeurt er aan het einde van mijn energiecontract?

Zodra uw vaste contract afloopt, verandert uw vaste contract automatisch in een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kunt u opzeggen wanneer u wilt, met een opzegtermijn van maximaal een maand.

Een contract voor onbepaalde tijd brengt wel hogere kosten met zich mee. We adviseren u dan ook om 2 maanden voor het einde van het vaste contract een nieuw contract aan te vragen. u kunt dan opnieuw kiezen voor een contract met actietarieven. In onze energievergelijker kunt u contracten vinden met gunstige energietarieven.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Hoe lang duurt het voordat ik ben overgestapt?

Hoe lang het duurt voordat u bent overgestapt, hangt af van het contract dat u nu heeft. Vooral de looptijd van uw huidige contract heeft invloed op hoe lang het duurt voordat de energie-overstap gerealiseerd kan worden. Dit zijn de meest voorkomende situaties:

U heeft een contract voor onbepaalde tijd
U heeft een contract voor onbepaalde tijd als u nog nooit bent overgestapt, of als de einddatum van uw huidige vaste contract verstreken is. Heeft u een contract voor onbepaalde tijd? Dan duurt een overstap gemiddeld twee tot zes weken na de twee weken bedenktijd. De nieuwe leverancier zegt uw huidige contract voor u op en houdt hierbij rekening met de opzegtermijn van uw huidige contract.

Uw vaste contract loopt binnen twee maanden af
Zit u nog vast aan een contract voor bepaalde tijd? Dan kunt u vanaf een bepaalde tijd voor de einddatum boetevrij worden overgenomen door de nieuwe leverancier. Bij de meeste energieleveranciers is dit vanaf twee maanden voor de einddatum van uw huidige contract. Let op: uw nieuwe leverancier wacht niet zomaar tot u huidige contract is afgelopen. Geef bij de overstap door wanneer uw huidige contract afloopt. Alleen op deze manier weet uw nieuwe energieleverancier wanneer uw nieuwe contract kan starten.

Uw vaste contract loopt nog langer dan twee maanden
Duurt het langer dan twee maanden voordat uw huidige contract afloopt? Let dan op het kijkvenster (de uiterste overnametermijn) van de nieuwe leverancier. Informatie daarover vind u tijdens het vergelijken van energiecontracten. Valt de einddatum van uw huidige contract buiten dit kijkvenster van de nieuwe leverancier? Dan begint de nieuwe leverancier onmiddellijk met het nieuwe contract. Uw oude leverancier kan u een boete opleggen voor contractbreuk. Deze kunt u indienen bij uw nieuwe leverancier. Informeer wel eerst of desbetreffende leverancier de boete vergoed.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Overstap energie annuleren: kan dat?

Alle bij ons aangesloten partijen bieden in ieder geval het recht om binnen een termijn van veertien dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. Als u bent overgestapt via onze website, krijgt u binnen twee weken een bevestigingsbrief van uw nieuwe energieleverancier. Na ontvangst van deze brief heeft u veertien kalenderdagen bedenktijd. U kunt uw overstap in die periode kosteloos en zonder opgaaf van reden annuleren. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u de betreffende verkoper via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk, per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping. Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u op dat moment hebt gedaan terug. Let op: u bent alleen gehouden de eventuele abonnementskosten te betalen voor het gebruik van de dienst tot het moment van ontbinding.Wilt u uw aanvraag annuleren? Neem dan contact op met uw nieuwe leverancier. Tevens kunt u onder aan de pagina klikken op ‘contract annuleren’ voor concrete instructies.

Let op: Sommige energieleveranciers hanteren geen bedenktijd in zakelijke energiecontracten.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Opzegvergoeding energie: krijg ik een boete als ik overstap van energie?

Het kan gebeuren dat u een boete krijgt van de energieleverancier als u een contract voortijdig verbreekt. Zo’n overstapboete, ook wel opzegvergoeding, kunt u alleen krijgen bij een contract met een vaste looptijd. Ook kunt u (een deel van) de welkomstkorting mislopen. Bij een contract met een variabele, onbepaalde, looptijd kunt u op elk moment overstappen. Heeft u een contract met een vaste looptijd, kijk dan naar de einddatum van het energiecontract. Loopt het contract nog twee maanden, dan kunt u overstappen zonder boete als u de einddatum van de huidige contract doorgeeft. Is de looptijd langer dan twee maanden, dan kan overstappen van energie een boete opleveren.

Einddatum binnen twee maanden: loopt uw energiecontract binnen twee maanden af? Dan kunt u overstappen zonder een boete te riskeren, mits u zelf de einddatum van uw huidige contract doorgeeft. Als u bij de overstap hebt aangegeven wanneer uw huidige contract afloopt gaat uw nieuwe contract na deze einddatum in. Heeft u geen einddatum op gegeven? Dan gaat uw nieuwe energiecontract per direct in. U riskeert hiermee een opzegboete van uw oude energieleverancier.
Einddatum verder dan twee maanden: een ander verhaal is het als u een vast contract heeft met een looptijd die langer dan twee maanden is. U riskeert dan een overstapboete. Of u deze moet betalen, hangt af van de energieleverancier die u verlaat én van het kijkvenster van de nieuwe leverancier. Wil een leverancier drie maanden wachten om u als klant over te nemen? Dan hoeft u het contract ook niet voortijdig op te zeggen.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Termijnbedrag: hoe berekent mijn leverancier dat?

Wat is een termijnbedrag? Het termijnbedrag, ook wel voorschotbedrag, is het bedrag dat u maandelijks betaalt als voorschot op de definitieve energierekening. Het termijnbedrag is gebaseerd op het gemiddelde energieverbruik van voorgaande jaren, het type woning en de samenstelling van het huishouden. Ook de energieprijs, energiebelasting en de gemiddelde weertemperatuur over 30 jaar zijn in de berekening meegenomen.

Meer weten?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice. We helpen u graag verder.

Hoe annuleer ik mijn contract?

contract annuleren |

 

Contact

Openingstijden helpdesk:
Ma t/m vr: 09:00 - 17:30 
Za - zo: Gesloten

Hoofdkantoor

Luxemburglaan 2, 2711 BC Zoetermeer
Bel ons op: +31 (0)79 - 23 40 266
Mail ons middels: contactformulier

 Voorwaarden & Partnerschap

Algemene voorwaarden | Cookie- en privacyverklaring | Disclaimer|Klacht indienen | Partner worden